فرهنگسرای‌ خاوران بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود. این فرهنگسرا‌ دارای مساحتی بالغ بر 83 هزار مترمربع و زیر بنای 24 هزار مترمربع است‌ و در چهار بخش ساختمان اداری‌، بازارچه فرهنگ و هنر (به صورت روباز در وسط محوطه‌)، ساختمان مرکزی‌، علوم و فنون و شهربازی‌، فعالیت‌های متنوعی را برای عموم شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان میسر کرده است‌. فعالیت‌های فرهنگسرا‌ی خاوران نیز به چهار گروه هنری‌، آموزشی‌، اجتماعی و فرهنگی تقسیم می‌شود. در بخش هنری امکانات متفاوتی از جمله سالن‌ها و نگارخانه‌ها در اختیار جوانان منطقه است‌. سالن‌های این بخش شامل سالن شهید مطهری با ظرفیت350نفر، سالن فرهنگ با ظرفیت 202 نفر، سالن روباز سوم خرداد با ظرفیت 3 هزار نفر و سالن اجتماعات با ظرفیت 100 نفر است‌. همچنین‌، واحد نگارخانه با ظرفیت 200 تابلو در رشته‌های نقاشی‌، خوش‌نویسی‌، گرافیک‌، عکاسی‌، حجم و صنایع دستی‌، آماده خدت‌رسانی به هنرمندان، اساتید و دانشجویان رشته‌های هنری است. همچنین کانون فیلم‌، موسیقی‌، نمایش نیز که دارای برنامه‌هایی از جمله اجرای کنسرت‌های موسیقی‌، تئاتر، جنگ‌های شاد و مراسم مذهبی و تعزیه‌خوانی است‌، در هر دوره­ای  فرهنگسرای خاوران دایر است.

      فرهنگسری خاوران‌ در بخش آموزشی‌، 200 کلاس آموزشی اعم از کلاس‌های هنری‌، تجسمی‌، قرآنی‌، موسیقی‌، کامپیوتر، زبان‌، هنرهای خانگی‌، هنرهای دستی و ورزشی‌ دارد. این بخش دارای ۳۰ فضای آموزشی و ۱۲ فضای کارگاهی‌ است. بخش اجتماعی شامل واحد ورزش و تفریحات سالم‌، واحد مشاوره و واحد امور شهری است‌. در بخش فرهنگی‌، کتابخانه با بیش از ۴0 هزار جلد کتاب‌، شامل کتابخانه‌ کودک و نوجوان با 20 هزار جلد کتاب برای گروه سنی پنج تا 14 سال است‌.

     کتابخانه فرهنگسرای خاوران بزرگ‌ترین و یکی از نخستین کتابخانه‌های تهران است.این کتابخانه در سال ۱۳۷۳ هم‌زمان با دیگر بخش‌های فرهنگسرای خاوران به بهره‌برداری رسید. کتابخانه خاوران با بیش از پنجاه هزار نسخه کتاب و ظرفیت پذیرش بیش از 500 نفر بصورت هم‌زمان در سالن‌های مطالعه از دیگر بخش‌های اصلی این فرهنگسراست. که در حدود دو هزار و 500 نفر عضو دارد.

     همچنین نگارخانه خاوران، دارای دو سالن اصلی و فرعی در دو طبقه با ظرفیت 2 هزار تابلو در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی گرافیک، عکاسی، حجم و صنایع دستی قادر است به هنرمندان معاصر و استادان و دانشجویان رشته‌های هنری خدمات بدهد.

     از ديد معماري مجموعه و فرهنگسرا‌ را مي‌توان تلفيقي از معماري گذشته و حال اسلامي، ايراني‌ دانست‌، به گونه‌اي كه سير توالي عناصر و فضاها به فراخور، بيان كننده نكات اصلي و فرعي موجود در معماري اين مرز و بوم است‌. فرهنگسرا به طور كلي از چهار بخش تشكيل شده است:

  • ساختمان ورودي شامل بخش اداري، دروازه و ميدانچه‌ي ورودي
  • محوطه‌ي باز شامل كف‌سازي، فضاي سبز، نيمكت و آمفي‌تئاتر
  • بازارچه‌ي زيرزميني در فاصله‌ي بين ورودي و ساختمان اصلي
  • ساختمان اصلي واقع در ضلع مقابل ورودي

     ساختمان ورودي بدنه‌ي پيوسته‌ي مدولاري است، با پنجره‌هاي مستطيل‌شكل يك‌اندازه و نماي آجري به ارتفاع دو طبقه. اين بدنه در مركز، يعني در نقطه‌ي منطبق بر محور ورودي اصلي‌، كه در ضمن محور سازمان‌دهي به كل فضاي فرهنگسرا نيز هست، داراي يك تورفتگي نيم‌دايره است، كه ميدانچه‌ي ورودي را تعريف مي‌كند. در وسط نيم‌دايره دروازه‌ي بزرگ ورودي خودنمايي مي‌كند. شبكه‌هاي شطرنجي تزئيني متشكل از كلاف‌هاي بتني با مدول مشابه نما، ولي با فاصله‌ي كمي از آن در دو طرف ورودي قرارگرفته‌اند، اينها همراه با رديف پنجره‌هاي مستطيل‌شكل كوچك بالاي ورودي بر نمادين بودن و تقارن بنا تاكيد مي‌كنند. در مجموع در نگاه نخست حالت رسمي مجموعه، ورودي به نسبت مرتفع و تاكيد شده با معماري نازيبا، گرم و صميمي نيست و با كاربري مردمي و خودماني مجموعه ناخوانا مي‌نمايد.                   

     هنگام ورود حالت نمادين و تشريفاتي ورودي، با پديدار شدن چشم‌انداز ساختمان اصلي در انتهاي محوطه‌ي وسيع مجموعه، تكميل مي‌شود. اين بنا كه در دوردست قرار دارد، رابطه‌ي ملموس با بيننده برقرار نمي‌كند، اما چشم را به طرز ناخودآگاه به سمت خود مي‌كشد و پيش از آنكه درست فرصت تماشاي آن را بيابيم، ناگهان پلكاني در مقابل ظاهر مي‌شود كه ما را به طبقه‌ي زيرين و بازارچه هدايت مي‌كند. پايين رفتن اجباري و هدايت شده به سوي بازارچه كاملاً غيرمترقبه است. بازارچه يك حياط محصور مستطيل‌شكل ايراني، با حجره‌هايي در چهار طرف است. حجره‌ها در زير رواقي ستون‌دار كه چهار ضلع حياط را تعريف مي‌كند، قرار دارند. در وسط حياط آبنمايي بزرگ و در اطراف آن فضاي سبز و باغچه‌بندي هندسي، با سكوهايي براي نشستن ايجاد شده است. اگرچه محصوريت و استقلال نسبي براي بازارچه امتيازي به شمار مي‌رود­، از نظر قرارگيري در كل مجموعه ناموفق است. در واقع بين درون و بيرون بازارچه نوعي ارتباط منفي متقابل برقرار شده است.

     آسانسوري که در کنار ورودي اصلي قرار دارد دسترسي سريع و آسان را به پاينترين سطح مجموعه و اتاق تشريفات فراهم مي­کند و دسترسي به ساير فضاها از جمله کلاس­ها، فضاهاي گردههمائي و پذيرائي، فروشگاه­ها پوستر و کتاب و ... نيز از طريق سرسراي اصلي و در سطوح مختلف تأمين مي­شود در معماري اين مجموعه هندسه و سازه نقش اصلي را ايفا مي­کند. عامل هندسه (که کارکرد فرهنگي مجموعه نيز آن را توجيه مي­کند)، به ويژه در طراحي سرسراي اصلي نقش بسيار مسلط و نماياني دارد. عامل سازه نيز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسي در ساختن سقف­ها (به ويژه در آمفي تئأتر) نمونه­ي جالبي از کاربرد عناصر سازه­اي  ساختمان در طراحي معماري اين مجموعه به شمار مي­رود­.

تلاش در استفاده از نور و روشنائي طبيعي­، از طريق تعبيه­ي نور­گيرها در بام مجموعه­، سبب شده سرسرا، کتابخانه­، بخش­هائي از موزه و گالري­ها و قسمت اداري تا اندازه­اي مطلوبي از نور بهره­مند شوند.

     پلكان دوم براي بالا رفتن و رسيدن به سطح محوطه، در ضلع مقابل ورودي و در محور پلكان اوليه واقع شده است و مسير مناسبي هم براي حركت معلولان در كنار اين پلكان ساخته شده است. با بالا رفتن از پلكان‌ چشم‌انداز گسترده‌اي كه در ميان آن، ساختمان اصلي قرار دارد، در برابر چشمان ناظر ظاهر مي‌شود. در اين محوطه نيمكت‌هايي با سايبان‌هايي عجيب ، ديگر مبلمان شهري و نورگيرهايي داراي شكل و شمايل بسيار نازيبا، ديده مي‌شوند. درضلع غربي، آمفي‌تئاتري وسيع به نحو نه‌چندان خوشايندي بالاتر از سطح محوطه و برهنه در معرض آفتاب و باد و باران قرار دارد.

     ورودي اصلي به ساختمان شامل دهنه‌ي عريض به نسبت كوتاهي است، كه با دو ستون متقارن، به سه قسمت تقسيم شده است. در بالاي ورودي سطح شيشه‌اي وسيعي با شبكه‌ي هندسي و حاشيه‌ي عريضي با نماي سنگي قرار دارد، كه تناقض شديدي با نماي آجري بقيه‌ي مجموعه ايجاد مي‌كند. در پشت مجموعه، حياطي گود، پوشيده شده با سنگ وجود دارد. گرچه اين حياط داراي كاربري فرعي و خدماتي است، به لحاظ معماري از بهترين بخش‌هاي مجموعه بشمار مي‌رود و در بالاي فضاي مركزي نگارخانه قرار دارد‌. كاربري‌هاي مختلف در چهار بدنه‌ي منشوري ‌شكل چسبيده به هسته‌ي مركزي و در دوبال متقارن مكعب‌مستطيل كوتاه­تر، كه در جلو و در دو طرف ساختمان اصلي قرار دارند، پراكنده شده‌اند.

     ساختمان داراي يك طبقه در زيرزمين است، كه به كاربري‌هاي آموزشي و هنري اختصاص دارد. در درون ساختمان به دليل وجود پلان مركزي و گسترش شعاعي سيركولاسيون، خوانايي مطلوبي ايجاد شده است. مهمترين فضاي ساختمان اصلي، سرسراست، كه دو محور عمودبرهم آن در جهت چهار بدنه (فضاهاي آموزشي) و محور سوم فضايي‌اش در جهت عمود بر زمين، همه، از نقطه‌ي مياني عبور مي‌كنند. يك دست نبودن مصالح، عدم دقت در تمامي جزئيات اجرايي و عدم توجه به هماهنگي فرم‌ها و رنگ، حاكي از شتاب زياد در ساخت مجموعه است. مصالح به كار رفته در ساخت مجموعه گران ‌قيمت، ولي، بد انتخاب شده‌اند. اما اين نقصان­ها را حضور گرم مردم، به ويژه جوانان، تابلوهاي پر از اعلانات برگزاري كلاس‌ها، گروه‌هاي مطالعاتي و خشنودي آشكار مردم جبران مي‌كند.در اين فرهنگسرا كاربري‌هاي متعدد و متنوع به گروه‌هاي زير تقسيم مي‌شوند:

1- محل برگزاري مراسم ملي و مذهبي، محافل ادبي و جشنواره‌ها

2- كتابخانه‌ي بزرگسالان و كودكان

3- فضاهاي نمايش در فضاي بسته و در فضاي باز

4- آزمايشگاه­ها

5- كلاس‌هاي آموزشي

6- فضاي باز

7- مركز خريد محصولات فرهنگی و هنری                                                                 

طرح کلي فرهنگسراي خاوران شامل بازارچه کتاب و محصولات فرهنگي، دنياي کودک با سه هزار متر مربع مساحت، آمفي تئأتر700 نفره، مجتمع اداري، چايباغ، کانون قرآن، سالن­هاي استخر سر پوشيده و سونا، سالن­هاي ورزشي چند منظوره­، زمين چمن فوتبال با ظرفيت­10هزار تماشاچي و آمفي تئأتر روباز با دو هزار و پانصد نفر ظرفيت مي­باشد­.

در اين ميان ساختمان مرکزي فرهنگسراي خاوران با تلفيق معماري سنتي و مدرن سعي در حفظ فرهنگ اصيل اسلامي داشته بگونه اي که مفاهيم فرهنگي مجموعه در شکل ساختمان و آمفي تئأتر رو باز فرهنگسرا متجلي خواهد شد. ساختمان مرکزي و اداري دو سالن قرائت خانه، فضاي نمايشگاهي، حدود 30 کلاس و کارگاه آموزشي سالن صد نفره نمايش ويدئويي، سالن­هاي 200 و 400 نفره نمايش و کتابخانه مجهز مي­باشد.

لطفا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی فضاهای فرهنگی ، کتاب طرحی فضاهای فرهنگی (مفاهیم، استانداردها، پروژه های اجرایی) را تهیه فرمایید.

ضوابط فنی پروژه های فرهنگی

IMAGE طراحی سینما
  الکتریک سینما (Electric Cinema, London, England)  سينما       ایران از جوانترین کشورهای دنیاست....
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی مجتمع فرهنگی و هنری
 فرهنگسراها با فعاليت­هاي متنوع­، جهت ارتقاء سطح دانش فرهنگي مردم­،توسعه...
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی موزه
شناخت و تعریف موزه       ریشه کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته­ اند....
ادامه مطلب ...

سرانه فضاهای فرهنگی

IMAGE سرانه فضاهای فرهنگی کشور
       هر گونه هزینه در خصوص فضاهای فرهنگی بهترین راهکار برای مقابله با آسیب­های...
ادامه مطلب ...

مجله ها و نشریه های معماری معتبر جهان

مبانی نظری معماری ایرانی ، اسلامی

تکنولوژی و فرهنگی
تکنولوژی و فرهنگ فرهنگ مادی هر جامعه شامل مجموعه­ای از دست آوردهای مادی یا...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ عمومی
تعريف فرهنگ culture      فرهنگ واژه ايست فارسي و مركب از دو جزء “ فر“ و “ هنگ“ است....
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ و معماری
عینیت بخشیدن به فرهنگ از طریق نماد یکی از ساز و کارهای درونی فرهنگ­، فرایند عینیت...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ و هنر
      هنر فعاليتي انساني است. فعاليتي آگاهانه با علامت­ها و مشخصه­هاي ظاهري و...
ادامه مطلب ...
IMAGE موسیقی
        توضیح در خصوص رابطه موسیقی و معماری را با چند سوال در این خصوص شروع...
ادامه مطلب ...
IMAGE هنر و معماری
هنر  و  معماري       انسان موجوديست داراي تفكر، او به دنبال ابزاريست كه احساسات و...
ادامه مطلب ...

نقشه های مطالعاتی و اجرایی پروژه های مهم فرهنگی ایران و جهان

کتاب های معتبر علمی در خصوص طراحی فضاهای فرهنگی

IMAGE کتاب طراحی فضای فرهنگی در ایران و جهان
عنوان:  طراحی فضاهای فرهنگی در ایران و جهان (اصول و مبانی معماری و طراحی داخلی)...
ادامه مطلب ...

پروژه های فرهنگی شاخص ایران و جهان

IMAGE خانه گویُم علیرضا تغابنی برنده جایزه فستیوال جهانی معماری WAF
درباره معماری خانه گویم در این پروژه این سوال مطرح شد که ساختار طاق و قوسی چگونه می...
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی
طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی، نمایانگر عصر طلایی دوران اسلام بوده، و جهت...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگسرای خاوران
      فرهنگسرای‌ خاوران بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود. این فرهنگسرا‌...
ادامه مطلب ...
IMAGE موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال...
ادامه مطلب ...
IMAGE کتابخانه مرکزی فنلاند
طراحی کتابخانه مرکزی فنلاند در یکی از نقاط مهم شهر هلسینکی، حُسن ختامی بر تکمیل...
ادامه مطلب ...

مشاوره پایان نامه معماری

برای ثبت درخواست مشاوره در خصوص انجام پایان نامه از دو روش زیر استفاده نمایید.

تماس با شماره همراه : 09143636506 تلفکس 04432235605

آیدی تلگرام : Yadolahabbasi@

این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین جرایم اینترنتی و مجموعه قوانین و مقررات تجارت الکترونیک فعالیت میکند.

خدمات و محتوای عرضه شده توسط این سایت جهت استفاده در این سایت تولید میشوند. هرگونه سو استفاده از اطلاعات ، متن ها ، طرح ها ، عکس ها و ...

از این سایت پیگرد قانونی دارد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه سوء استفاده از مطالب این سایت را ندارد.