هنر  و  معماري

      انسان موجوديست داراي تفكر، او به دنبال ابزاريست كه احساسات و ماحصل قوه ادراک خود را به ديگران منتقل نمايد. لذا شعر، نقاشي، معماري، موسيقي و تفكر خود بايد مجهز به دو بال باشد، هم داراي كلامي (حرفي، محتوايي) باشد و هم زباني براي انتقال اين كلام (كالبد).

     زبان، وسيله و يا به عبارت ديگر ابزار انتقال، صنعت كلام (حرف هنرمند) است كه بواسطه آن هنرمند كلام خود را منتقل مي­سازد اين صنعت وقتي معنا مي­يابد كه بار محتوايي غني داشته باشد يا به عبارت ساده­تر هنرمند حرفي براي اظهار داشتن، دارا باشد.

     هنر معماري داراي دو بعد است، يك بعد آن تفكيك (زبان، ابزار، وسيله) و بعد ديگر محتوا ( كلام، حرف، پيام) آن است. تكنيك به كلام غنا مي­دهد و آنرا پربارتر مي­كند. در گذشته صنعت معماري بر اساس روش استاد شاگردي استوار بوده است، صنعتكار معماري، بر اساس اين روش، مراتب ترقي را از كارگري شروع به تدريج به كمك بنايي، به مرتبه معمار مي­رسيده است. حال آنكه ما امروز به صورت آكادميك و در آتليه و با كار بر روي نمونه­هاي بسيار كوچك و در زمان اندك پرورش مي­دهيم.

     معماران در گذشته هدفشان معطوف به همگن كردن تمامي عناصر سازنده براي يك هدف مشخص بوده است. آنان همانند يك رهبر اركستر عمل مي­كردند كه اصول نت و هارموني را مي­دانند. رهبر اركستر به اصول سازه­ها آشناست. گرچه به تنهايي مهارت نوازندگي كامل همه سازها را ندادند، او با تكيه به اين اصول يك آهنگ زيبا، موزون و هماهنگ را ارايه مي­نمايد.

     معمار نيز سازندگان متعددي (آهنگر، جوشكار، نجار، برقكار و ...) و عوامل زيادي (مهندسين محاسب، تاسيسات و ...) و تخصص­هاي بسياري (روانشناسي، جامعه شناسي، برنامه­ريزي و ...) را هماهنگ و همگن مي­سازد تا خلقي صورت پذيرد. در اينجا شايد اين تعريف از لحاظ نظري و از نقطه نظر منطقي با مشكلاتي روبرو باشد. ولي از نظر كاربردي قابليت استفاده را دارد.

     براي درک مفاهيم معماري اين سرزمين بايد ديدگاه خاص فرهنگي را که اين مفاهيم در درون آن به وجود آمده‌اند شناخت و با آگاهي کامل دريافت نمود. مقصود اين نيست که با نظر تحسر و اعجاب به گذشته بنگريم بلکه غرض اين است که آگاهي نسبتاً کاملي درباره‌ي شالوده و اساس اين جامعه و دريافت‌هاي اساسي آن که براي بشر بنيادي و ازلي تلقي مي‌شود بدست آوريم. جامعه سنتي در درون يک نظام معنوي زندگي مي‌کند که هم از لحاظ کيفي و هم از لحاظ کمي جوياي هماهنگي و تناسب در حد کمال است. آفريده‌هاي آن چون معماري از جهان‌بيني‌هاي کاملي مايه مي‌گيرند که نيروهاي خلاق انسان را عرضه مي‌کنند. پيرو شناسايي برخي ويژگي­ها و عناصر تشکيل دهنده شکل و صورت معماري، در راستاي تداوم بخشي به اصول طراحي معماري نکات زير قابل ملاحظه مي‌باشد:

  • مفاهيم و اصول معماري با فرهنگ يک سرزمين انتقال يافته و تسري مي‌يابند.
  • شکل معماري با تبعيت از ويژگي­هاي محيطي و فلسفي به وجود مي‌آيد و عامل زمان به علت ماهيت دگرگوني ساختار زندگي انسان، به عنوان رکن اصلي فضاهاي جديد شکل مي‌بخشد.
  • با توجه با اصل پايداري مفاهيم جوهري مستتر در هر پديده، مي‌توان اصول انساني مذکور را در سير زمان حفظ نموده و از آن­ها به عنوان مفاهيم بنيادي و اساسي به مثابه منبع الهام، استفاده کرد.
  • در وفاداري به فرهنگ و هنر يک سرزمين حفظ و تکرار اشکال گذشته مورد نظر نبوده و در طراحي و هنر، نگاه پويا و خلاق از ضرورت‌هاي اوليه متقدم به شمار مي‌آيد.
  • تعاريف انتقال دهنده معني است و نه شکل.
  • پرداختن به معماري به اصطلاح علمي به معناي اين نيست که بايد الزاماً از فلسفه علم‌گرا و عقلاني فرهنگ‌هايي بيگانه تقليد کرد.
  • هنر والا با تقليد سر و کار ندارد و اثري که فاقد پويايي، نوآوري، احساس حقيقت و خلاقيت زمان خويش باشد بدون شک فاقد اعتبار بوده و به هيچ وجه راه‌گشا نيست.
  • شکل تثبيت شده‌اي براي برگردان مفاهيم فرهنگ وجود ندارد و براي اعتلا و پيشبرد هنر و معماري يک سرزمين مي‌توان با بهره جستن از نوآوري هوشمندانه به اين اهداف متعالي نائل آمد.
  • شکل داراي مفاهيم (semiologic) و تمثيلي (yemplic) است و ترکیب عناصر معماري، نمي‌تواند خارج از شناخت‌هاي فرهنگي به طور انتزاعي و مجرد حرکت نمايد.
  • نشانه و نماد را مي‌توان در کليه پديده‌هاي به وجود آمده و تمدن بشري مشاهده کرد.
  • معماري داراي دو رکن اصلي فرهنگي و علمي است و هر گاه در سر زمان يکي از ارکان وضعیت سستی پیدا کند، نتيجه حاصله ناکافي و ناتمام رشد مي‌نمايد .

      اثر معماري برخوردار از روح و فرهنگ يک سرزمين است. اثر معماري شاخص و ماندگار به لحاظ تسري کليه عناصر ميراث فرهنگي و هنري محيط محلوظ داشتن عوامل بنيادي، فرهنگي و هنري در بنا يک اثر ساختماني معمولي و بي هويت

و روح را به سوي يک معماري کامل و شاخص سوق مي‌دهد.

 

فرهیخته گرامی، در صورت تمایل به  کسب اطلاعات بیشتر ، نسبت به تهیه کتاب طراحی فضاهای فرهنگی اقدام نمایید.

ضوابط فنی پروژه های فرهنگی

IMAGE طراحی سینما
  الکتریک سینما (Electric Cinema, London, England)  سينما       ایران از جوانترین کشورهای دنیاست....
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی مجتمع فرهنگی و هنری
 فرهنگسراها با فعاليت­هاي متنوع­، جهت ارتقاء سطح دانش فرهنگي مردم­،توسعه...
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی موزه
شناخت و تعریف موزه       ریشه کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته­ اند....
ادامه مطلب ...

سرانه فضاهای فرهنگی

IMAGE سرانه فضاهای فرهنگی کشور
       هر گونه هزینه در خصوص فضاهای فرهنگی بهترین راهکار برای مقابله با آسیب­های...
ادامه مطلب ...

مجله ها و نشریه های معماری معتبر جهان

مبانی نظری معماری ایرانی ، اسلامی

تکنولوژی و فرهنگی
تکنولوژی و فرهنگ فرهنگ مادی هر جامعه شامل مجموعه­ای از دست آوردهای مادی یا...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ عمومی
تعريف فرهنگ culture      فرهنگ واژه ايست فارسي و مركب از دو جزء “ فر“ و “ هنگ“ است....
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ و معماری
عینیت بخشیدن به فرهنگ از طریق نماد یکی از ساز و کارهای درونی فرهنگ­، فرایند عینیت...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ و هنر
      هنر فعاليتي انساني است. فعاليتي آگاهانه با علامت­ها و مشخصه­هاي ظاهري و...
ادامه مطلب ...
IMAGE موسیقی
        توضیح در خصوص رابطه موسیقی و معماری را با چند سوال در این خصوص شروع...
ادامه مطلب ...
IMAGE هنر و معماری
هنر  و  معماري       انسان موجوديست داراي تفكر، او به دنبال ابزاريست كه احساسات و...
ادامه مطلب ...

نقشه های مطالعاتی و اجرایی پروژه های مهم فرهنگی ایران و جهان

کتاب های معتبر علمی در خصوص طراحی فضاهای فرهنگی

IMAGE کتاب طراحی فضای فرهنگی در ایران و جهان
عنوان:  طراحی فضاهای فرهنگی در ایران و جهان (اصول و مبانی معماری و طراحی داخلی)...
ادامه مطلب ...

پروژه های فرهنگی شاخص ایران و جهان

IMAGE خانه گویُم علیرضا تغابنی برنده جایزه فستیوال جهانی معماری WAF
درباره معماری خانه گویم در این پروژه این سوال مطرح شد که ساختار طاق و قوسی چگونه می...
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی
طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی، نمایانگر عصر طلایی دوران اسلام بوده، و جهت...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگسرای خاوران
      فرهنگسرای‌ خاوران بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود. این فرهنگسرا‌...
ادامه مطلب ...
IMAGE موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال...
ادامه مطلب ...
IMAGE کتابخانه مرکزی فنلاند
طراحی کتابخانه مرکزی فنلاند در یکی از نقاط مهم شهر هلسینکی، حُسن ختامی بر تکمیل...
ادامه مطلب ...

مشاوره پایان نامه معماری

برای ثبت درخواست مشاوره در خصوص انجام پایان نامه از دو روش زیر استفاده نمایید.

تماس با شماره همراه : 09143636506 تلفکس 04432235605

آیدی تلگرام : Yadolahabbasi@

این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین جرایم اینترنتی و مجموعه قوانین و مقررات تجارت الکترونیک فعالیت میکند.

خدمات و محتوای عرضه شده توسط این سایت جهت استفاده در این سایت تولید میشوند. هرگونه سو استفاده از اطلاعات ، متن ها ، طرح ها ، عکس ها و ...

از این سایت پیگرد قانونی دارد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه سوء استفاده از مطالب این سایت را ندارد.