فرهنگسراها با فعاليت­هاي متنوع­، جهت ارتقاء سطح دانش فرهنگي مردم­،توسعه مراودات اجتماعي­، گذران اوقات فراغت و برخوردار از امکانات متنوع جهت انجام تفريحات سالم­، از جمله نيازهاي ضروري و بالنده جامعه شهري مي­باشد.

       فرهنگسراها مراكزي هستند كه با دو قشر عمده از مردم در ارتباطند: گروه هنرمندان فرهيخته و عموماً ميانسال و يا سالمند به عنوان مدرس و استاد و ديگر گروه نوجوانان و جوانان هنرجو و هنرمند. فرهنگسرا ساختماني است که در آن يک يا چند نهاد فرهنگي فعاليت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرايطي براي آموزش امور گوناگون فرهنگي و هنری و اجتماعي و همچنين آموزش پيشه‌ها و هنرهاي گوناگون مانند نگارگري، کوزه‌گري، نقاشی، خطاطی و ... فراهم مي‌گردد. برخي از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ويژه خود را نيز دارا هستند. فرهنگسراها برپايه شيوه فعاليت به يکي از محورهاي سه گانه شخصيت (کيستي)، محتوا (درونمايه) و نهاد مي‌پردازند:

  • فرهنگسراهاي شخصيت محور

         عبارت است از فرهنگسراهاي کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند و ...

  • فرهنگسراهاي محتوا محور

       عبارت‌اند از: انديشه، قرآن، ولاء، انقلاب، پايداري، هنر، ملل، قانون، اقوام، ورزش، کار، دانش‌ها، تندرستي، طبيعت و فناوري اطلاعات و ...

  • فرهنگسراهاي نهاد محور

        عبارت‌اند از خانواده، مدرسه، و شهر و. ...

     فرهنگسراهای مختلف به لحاظ وسعت تحت پوشش از كيفيت و كميت فضايي متفاوت برخوردار مي­باشند. به عنوان مثال: محدوده  فعاليت­هاي يك فرهنگسراي محله­اي با يك فرهنگسراي منطقه­اي يا فرا منطقه­اي متفاوت مي­باشد و نيز نوع فعاليت­هاي انجام شده در فرهنگسرا، بستگي مستقيم با ويژگي­هاي فرهنگي آن ناحيه از قبيل زبان، مذهب و ميزان رفاه اقتصادي مردم دارد.

 فرهنسگرا محلي است كه در آن جوان از يك سو به بيان و مطرح كردن خويش و احساسات و انديشه­هايش مي پردازد و از سوي ديگر بر ذخيره فرهنگ ملي مي­افزايد، لذا فرهنگسرا بايد به طرز همه جانبه در برانگيختن روحيه كشف و ابداع و خلاقيت در جوانان موثر باشد.

     اقدام به طراحي، این مراکز نيازمند يک سري مباني نظري اوليه است که طراح بايستي براي دستيابي به طرح نهايي آن­ها را به کارگيرد. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل اين مباني به عنوان الگويي در ارائه ايده‌هاي اوليه طراحي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در طراحی این مجموعه­ ها پس از انتخاب محدوده و مطالعه اقليم آن و دستيابي به ضوابط اقليمي، به مطالعه خصوصيات عملکردي فرهنگسرا و استانداردهاي جهاني طراحي بخش­های مختلف این مراکز پرداخته می­شود.

قسمت­های مختلف فرهنگسرا­ها

     این مراکز از قسمت­های مختلفی تشکیل شده است که با توجه به متراژ زمین و زیربنای تعریف شده قابل تغییر است. شایان ذکر است فضاهای زیر به صورت حداقل­های تعریف شده در فرهنگسراها جانمایی می­شوند.

 بخش اداري

     در مجموعه‌هاي بزرگ براي مسائل اداري و رسيدگي به عمليات کارمندان و دفاتر، اتاق­هايي تعبيه مي‌شود که برحسب وسعت مجموعه، تعداد کادر اداري و اتاق­هاي مورد نياز آن­ها متغير است. معمولاً قسمت نگهداري و اداري مجموعه در يک يا چند قسمت بطور مجتمع يا پراکنده احداث مي‌گردد. در کنار تشکيلات اداري، خدمات پشتيباني از جمله آتش‌نشاني، اورژانس، کمک‌هاي اوليه، پست برق و انبارها، بر حسب وسعت و گستردگي مجموعه مورد نياز است. بخش کادر اداري مجموعه­های فرهنگی اغلب از قسمت­هاي زير تشکيل شده است:

  • ریاست مجموعه
  • مديريت آموزش
  • مديريت پژوهش
  • مديريت روابط عمومي
  • اطلاعات

    شایان ذکر است در اکثر شهرستان­های کشور ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان­ها در فرهنگسرا­ها و مجتمع­های فرهنگی و هنری مستقر بوده و نسبت به ساماندهی و مدیریت کل مراکز فرهنگی شهرستان اقدام می­نمایند.

بخش آموزش

     فعاليت اين بخش بیشتر در زمينه صنايع دستي، هنرهاي تجسمی، آموزه­های دینی و سایر هنرها مي‌باشد. لازم به ذکر است اکثرا انجمن­های فرهنگی و هنری (ادبی، سینمایی، خوشنویسی و ...) کارگاه­های مخصوص خود را دارند و به صورت تخصصی در خصوص رشته خود فعالیت می­نمایند.

کلاس‌هاي آموزشي با توجه به نوع آموزش داراي ابعاد و سرانه مختلف مي‌باشد. کلاس‌هاي تئوري و درسي داراي سرانه2-5/1 مترمربع براي هر نفر و کلاس­هايي که جنبه آتليه و کارگاهي دارند داراي سرانه4-5 مترمربع براي هر فرد است]5[.

بخش پژوهش

     هدف اصلي ايجاد اين بخش فراهم آوردن زمينه پژوهش براي مراجعين مي‌باشد. امروزه تحقيق و پژوهش و نتايج حاصل از آن يکي از ارکان توسعه محسوب مي‌شود. در يک مجموعه فرهنگي ،حداقل وجود کتابخانه ضروري است. هدف اصلي ايجاد کتابخانه‌ها در مجموعه‌هاي فرهنگي رواج فرهنگ کتابخاني در بين توده مردم مي‌باشد به همين منظور اکثر کتابخانه‌ها به صورت مخزن باز طراحي شده است تا ضمن استفاده از برگه‌دان­ها جهت انتخاب، دسترسي به کتاب مورد نظر امکان‌پذير باشد و دسترسي مستقيم به کتب باعث تشويق و ايجاد کشش بيشتر در مراجعين نسبت به ديدن و برگزيدن و مطالعه کتب دلخواه گردد.

     در صورت امکان ايجاد محوطه‌اي در محیط باز براي مطالعه در هوای آزاد و لطیف که ديد مناسب به اطراف داشته باشد ضروری است. براي هر30-70 جلد کتاب سرانه 1 مترمربع انبار لازم است. فضاي مطالعه با توجه به نوع مبلمان داراي سرانه متفاوتي مي‌باشند. بطور متوسط سرانه 32/2 براي هر عضو مناسب است

پژوهشگاه فرهنگ و هنر

     اين مرکز به عنوان بانک اطلاعات در پاسخگويي نياز محققين و پژوهشگران بوده و با استفاده از رايانه و اينترنت و کتابخانه تخصصی در کوتاه­ترين زمان ممکن نياز متقاضيان را برآورده مي‌سازد. بديهي است با ايجاد چنین مرجع کاملی، ارائه سرویس تخصصی مناسب به پژوهشگران ميسر خواهد شد. در این مکان پژوهش­های فرهنگی و هنری و ... به صورت ساماندهی شده گردآوری و در اختیار پژوهشگران قرار داده می­شود.

سالن اجتماعات

     ساختار عمومي فضاهاي سالن اجتماعات بسته به نوع کاربري آن متفاوت خواهد بود و به طورکلي ساختار فضايي اينگونه ساختمان­ها را مي‌توان به دو عرصه بيروني و دروني تقسيم نمود:

  • عرصه بيروني فضا: اين عرصه به طور كلي در ارتباط مستقيم با تماشاگران است.
  • عرصه دروني فضا: اين عرصه شامل كليه فضاهايي است كه مربوط به امور نمايشي و اداري مي‌شوند و از اين­رو با كاركنان و بازيگران ارتباط مستقيم دارند.

 

  • طراحی چیدمان جایگاه نشستن تماشاچیان

          طراحی چیدمان صندلی­های سالن­های سینما و تئاتر تقریبا مشابه است. تنها مورد اختلاف درباره سینما و تئاتر در این است که هر تماشاچی باید از بالا تا پایین پرده­، دید واضحی داشته باشد. طبعا صندلی­های کناری ردیف جلو­، زاویه محدودتری در اختیار دارند. چیدمان صندلی­ها به نوع و منظور استفاده از تالار بستگی دارد که به طور کلی شامل دو دسته می­باشد­:

    • همایش و تدریس
    • سینما و نمایش

         در تالار­های همایش و تدریس شنوندگان باید گوینده را هم ببیند و هم صدایش را بشنود. در صورتی که نوشتن روی تخته سیاه یا نمایش اسلاید یا فیلم مطرح باشد­، باید از محل صندلی­ها دید و شنوایی کامل فراهم گردد. شنونده تا حد امکان باید با مدرس نزدیک باشد. برای این منظور می­توان صندلی­ها را به شکل U چید که هم تعداد ردیف­ها کمتر می­شود و هم در جمع کل فضا صرفه جویی به عمل می­آید.

         حداقل فاصله میان ردیف اول و صحنه نمایش با رسم یک خط دید از نوک تصویر پیشنهادی به چشم ناظر نشسته در ردیف اول (در یک گوشه ای که نه کمتر از 30 درجه و نه بیشتر از 35 درجه باشد) تعیین می­شود.

    زاویه دید

         به منظور تامین دید خوب و کامل تا آخرین ردیف صندلی­ها کف تالار باید پله پله یا شیب دار باشد. اندازه­گیری اصلی در مورد بینندگان ایستاده کوتاه قد و بینندگان ایستاده بلند قد به نحوی است که خط دید بیننده کوتاه­تر توسط بیننده بلند کاملا مسدود می­شود. وقتی همان اندازه­گیری در مورد بینندگان نشسته واقع شود.

     خواهیم دید که خط افقی بینندگان کوتاه قد­تر متناسب با حالت ایستاده مسدود می­گردد. تصویر (4-2) معیار­های اشاره شده در جدول (4-1) برای تماشای کامل و خوب قابل استناد می­باشد.

     
  • خط افقی بینندگان کوتاه قد در حالت ایستاده و نشسته

    زوایای دید استاندارد برای تماشای کامل صحنه

    حداکثر زاویه­ی افقی دید

    30 درجه

    حداکثر زاویه­ی عمودی دید

    35 درجه

    حداکثر فاصله بیننده و پرده

    6 برابر پهنه دید

    حداقل فاصله بیننده و پرده

    5/1 برابر پهنای پرده

           حداکثر دید برای تعداد بیشتر بینندگانی که روی صندلی­ها نشسته اند و با حرکت دادن چشم­هایشان به سمت بالا از ردیف جلو به عقب به نحوی که یک بیننده از بالای سر شخص جلویی می­تواند ببیند بدست می­آید. اندازه گیری بالای سر در تعیین ارتفاع عملی برای دستیابی به شرایط مطلوب ایجاب می­کند که کف تالار به صورت پله پله و یا شیب دار طراحی شود. اندازه گوشه خارجی چشم از سطح بالای سر هر انسان در 95 درصد موارد تحقیقاتی به میزان 4 اینچ یا 10 سانتی متر را نشان می­دهد و این همان مقدار افزایش یافته­ای است که کف تالار باید به این اندازه پله پله شود. در صورتی که بخواهیم از تعداد پله­ها و یا شیب تالار کم نماییم باید به صورت دو پله یکی عمل نماییم. چنانچه بخواهیم تالار را به صورت دو پله یکی طراحی نماییم می­بایست نحوه­ی چیدمان صندلی ها به صورت مبهم و یا هلالی آرایش یابند تا فاصله بین سر بینندگان جلویی کانال دید بینندگان عقبی گردد.

  • نحوه چیدمان مناسب صندلی­ها در ردیف­های متوالی (دید از بین سر ردیف جلویی)

و...

فرهیخته گرامی، در صورت تمایل به  کسب اطلاعات بیشتر ، نسبت به تهیه کتاب طراحی فضاهای فرهنگی اقدام نمایید.

ضوابط فنی پروژه های فرهنگی

IMAGE طراحی سینما
  الکتریک سینما (Electric Cinema, London, England)  سينما       ایران از جوانترین کشورهای دنیاست....
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی مجتمع فرهنگی و هنری
 فرهنگسراها با فعاليت­هاي متنوع­، جهت ارتقاء سطح دانش فرهنگي مردم­،توسعه...
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی موزه
شناخت و تعریف موزه       ریشه کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته­ اند....
ادامه مطلب ...

سرانه فضاهای فرهنگی

IMAGE سرانه فضاهای فرهنگی کشور
       هر گونه هزینه در خصوص فضاهای فرهنگی بهترین راهکار برای مقابله با آسیب­های...
ادامه مطلب ...

مجله ها و نشریه های معماری معتبر جهان

مبانی نظری معماری ایرانی ، اسلامی

تکنولوژی و فرهنگی
تکنولوژی و فرهنگ فرهنگ مادی هر جامعه شامل مجموعه­ای از دست آوردهای مادی یا...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ عمومی
تعريف فرهنگ culture      فرهنگ واژه ايست فارسي و مركب از دو جزء “ فر“ و “ هنگ“ است....
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ و معماری
عینیت بخشیدن به فرهنگ از طریق نماد یکی از ساز و کارهای درونی فرهنگ­، فرایند عینیت...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگ و هنر
      هنر فعاليتي انساني است. فعاليتي آگاهانه با علامت­ها و مشخصه­هاي ظاهري و...
ادامه مطلب ...
IMAGE موسیقی
        توضیح در خصوص رابطه موسیقی و معماری را با چند سوال در این خصوص شروع...
ادامه مطلب ...
IMAGE هنر و معماری
هنر  و  معماري       انسان موجوديست داراي تفكر، او به دنبال ابزاريست كه احساسات و...
ادامه مطلب ...

نقشه های مطالعاتی و اجرایی پروژه های مهم فرهنگی ایران و جهان

کتاب های معتبر علمی در خصوص طراحی فضاهای فرهنگی

IMAGE کتاب طراحی فضای فرهنگی در ایران و جهان
عنوان:  طراحی فضاهای فرهنگی در ایران و جهان (اصول و مبانی معماری و طراحی داخلی)...
ادامه مطلب ...

پروژه های فرهنگی شاخص ایران و جهان

IMAGE خانه گویُم علیرضا تغابنی برنده جایزه فستیوال جهانی معماری WAF
درباره معماری خانه گویم در این پروژه این سوال مطرح شد که ساختار طاق و قوسی چگونه می...
ادامه مطلب ...
IMAGE طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی
طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی، نمایانگر عصر طلایی دوران اسلام بوده، و جهت...
ادامه مطلب ...
IMAGE فرهنگسرای خاوران
      فرهنگسرای‌ خاوران بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود. این فرهنگسرا‌...
ادامه مطلب ...
IMAGE موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال...
ادامه مطلب ...
IMAGE کتابخانه مرکزی فنلاند
طراحی کتابخانه مرکزی فنلاند در یکی از نقاط مهم شهر هلسینکی، حُسن ختامی بر تکمیل...
ادامه مطلب ...

مشاوره پایان نامه معماری

برای ثبت درخواست مشاوره در خصوص انجام پایان نامه از دو روش زیر استفاده نمایید.

تماس با شماره همراه : 09143636506 تلفکس 04432235605

آیدی تلگرام : Yadolahabbasi@

این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین جرایم اینترنتی و مجموعه قوانین و مقررات تجارت الکترونیک فعالیت میکند.

خدمات و محتوای عرضه شده توسط این سایت جهت استفاده در این سایت تولید میشوند. هرگونه سو استفاده از اطلاعات ، متن ها ، طرح ها ، عکس ها و ...

از این سایت پیگرد قانونی دارد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه سوء استفاده از مطالب این سایت را ندارد.